Tuesday, September 18, 2007

Roberto Cavalli i samarbete med H&M


Det är ingen nyhet, men absolut värt att nämna. Jag längtar så otroligt mycket till den nionde november när kläderna finns ute i butikerna. Jag är speciellt intresserad av den fina svarta trenchcoaten på bilden och den gråaktiga leopard klänningen.

Problemet för mig är och har alltid varit när någon stor designer som Karl Lagerfeldt gör en kollektion för t.ex. H&M och hela världen rusar till butikerna samma dag för att köpa dessa vackra tygstycken. Ja, de är förtrollande kläder, men det är som att de förlorar sin charm när de tas av från galgen och hamnar på precis alla människor omkring mig. Du går en sväng på stan och ser någon som har exakt samma outfit som dig, jag har aldrig gillat det där med skoluniform. Jag uppskattar folk som har en unik stil.

När Kate Moss släppte sin kollektion på Topshop, så trodde alla att folk skulle springa som galna till butikerna för att få tag i någon av hennes egna designade klänningar m.m. Så blev det dock inte alls, faktiskt en liten chock för mig. Inte för att jag stod först i kön på morgonen ensam, för det gjorde jag inte. Jag gick förbi Topshop en vecka senare och såg att de flesta kläderna hängde kvar.

”att designers säljer ut sitt märke och designar billigare för massorna var ett dött fenomen...”

Då trodde jag att världen äntligen insett att detta med att designers säljer ut sitt märke och designar billigare för massorna var ett dött fenomen. Man hade ju redan kunnat märka av tendenser av den döda trenden när Madonna släppte sin kollektion hos H&M. I början när hennes kläder släpptes så kom det en del folk och plockade till sig lite saker, det var ju ändå en världsartist som valt ut dessa plagg från en stor hög. Men tre dagar senare hade H&M köpt varenda reklam monter på nästan hela gröna linjen och man mådde riktigt illa av och se hur Madonna åmade sig på varje bild. Det kändes så desperat, och tillslut var de tvungna att rea ut kläderna.

När Karl Lagerfeldt och Viktor & Rolf gjorde kläder för H&M var det en annan sak, stora namn inom modeindustrin med ett riktigt öga för design. Som faktiskt designade kläderna själva och inte valde ut tjugo plagg från hundra stycken som H&M:s designteam skapat. Det var värt att stå först i kön då och jag tycker att det kommer att vara värt att stå först i kön även denna gång. För även om alla har samma kläder så kan plaggen se helt annorlunda ut på oss, beronde på att just alla har ett unikt utseende.


1 comment:

Maria said...

Bra skrivet! Du har helt rätt men det är klart att det blir annorlunda från Madonnakollektionen.. Ska bli spännande att se kläderna och jag är säker på att du kommer att lyckas med att få dom att se lite extra speciella ut!
Puss & kram!